Vekerdy Tamás is megszólal a Raoul ügyében

2015-04-24 16:02:00 Kovács R.

hírkép

A Raoul Wallenberg Szakközépiskola egyik diákja felkereste a Középsuli.hu-t, azzal a problémával, hogy az iskolájukat fel akarják számolni, mert az épületre szüksége van a Nemzeti Közszolgálati Egyetemnek.



A diákok aláírást gyűjtenek, és a médiumoktól próbálnak segítséget kérni. A témában megszólalt Dr. Vekerdy Tamás, neves gyermekpszichológus, író, és elmondta, hogy Ő mit gondol a kialakult helyzetről.

Hogyan érintheti a diákokat, ha megtudják, hogy valószínűleg felszámolják az iskolájukat? Kihez fordulhatnak?

Mindenhatóságnak, hivatalnak, más intézményeknek, minden gyerekeket érintő intézménynek, a gyerekek mindenekfelett álló érdekét kell legelső sorban tekintetbe venniük. Ez egy nemzetközi egyezmény a gyermekek jogairól, melyet a magyar kormány, a magyar országgyűlés is ratifikált és törvényerőre emelt. Rövid válaszom: ilyen nincs, amint hogy olyan sincs, hogy az iskoláknak nincs autonómiájuk, hogy fölülről egy központból el lehet rendelni, hogy mi történjen velük. Akkor működik jól egy iskolarendszer, ha az iskola autonóm: ha semmi körülmények között nem lehet felülről, egy tollvonással megszüntetni. Természetesen lehet tárgyalni iskolákkal, szülőkkel, gyerekekkel, ha erre a bizonyos épületre szükség van – hülyeség szerintem – , de ismétlem, lehet erről tárgyalni, lehet keresni a módját, hogyan, hová helyezzék át azt az iskolát.

Jó pár évvel ezelőtt, amikor a nagyszerű Deák Diák Iskolát ki akarták tenni a Deák térről – mert az Evangélikus Egyháznak vissza akarták adni az épületét-, akkor ez a megoldás még fel sem merült, hogy ezt simán meg lehet tenni. Akkor, kellett még egy üres épületet, kellett egy befogadó Önkormányzatot keresni. Ez meg is történt meg az Orczy úton, a nyolcadik kerületbe költöztették át az iskolát.

Az, hogy valaki, valakik föntről egy tollvonással ilyen ügyekben határozatot hozhatnak, ez egy diktatúrának a jellegzetes működési módja. Tűrhetetlen. Szakszerűtlen. A gyerekek, a tanárok és az állampolgárok kárára van.

Ön mit gondol? Van rá esély, hogy megmentse a petíció az iskolát?

Én nem tudom. Lehetőleg minél több embernek fel kellene szólalnia, aláírásokat kell gyűjteni, ezekkel a lehetőségekkel mind élni kell. Ha elegendő állampolgár tiltakozik, akkor azt gondolom, hogy van esély. Még a jelen helyzetben is, amikor az iskolák mind-mind össze vannak vonva különböző centrális szervek alá, még mindig van esély arra, hogy megmentsék őket. A kérdés az, hogy van-e elegendő ember ahhoz, hogy állampolgári jogával élve ez ellen tiltakozzon.

Itt írhatja alá ÖN is a petíciót!

Gondoljunk a legrosszabbra: ha valóban felszámolják az iskolát, akkor a diákokra ez milyen hatással lehet lelkileg?

Azt mondanám, ez most teljesen közömbös, mert ha semmire nem lenne rossz hatással, ez az eljárásmód akkor is tűrhetetlen és indokolhatatlan. Hogy aztán egy-egy diákra miként fog negatívan hatni? Biztos, hogy fog, de erre nincs a távolból megadható válasz.

A tanárok elhelyezkedését vajon megoldják majd?

A tervek szerint el fogják őket helyezni más intézményekben. Az, hogy ott egy idő után fölöslegessé válnak-e – mert nincs elég órájuk -, ez már egy következő kérdés.