Nagy autók parkolási gondjai

2012-09-16 10:48:00 j.protic

hírkép

Nemcsak a járműipar szakértőinek, de laikus szemű megfigyelőknek is feltűnik az a trend, amelynek értelmében egy-egy gépkocsitípus új változata szinte mindig nagyobb, szélesebb és súlyosabb, mint az elődje. Ez pedig hovatovább komoly gondokat okoz - például a parkolóházak férőhelyein.

 



A legszemléletesebb példa az autók "hízására" az egyik legnépszerűbb típus, a Volkswagen Golf. Míg a közkedvelt kompakt modell első, 1974 novemberében piacra dobott változata nagyjából Trabant méretű volt, addig a 2008 óta gyártott Golf VI kereken 17 centiméterrel szélesebb, mint az "őse". A jövő hónapban forgalomba kerülő Golf VII modell pedig újabb 1,3 centiméterrel lesz szélesebb és 5,6 centiméterrel hosszabb, mint az elődje.

A zwickaui közlekedéstechnikai intézet friss statisztikájából kitűnik, hogy a Németországban forgalomba helyezett kompakt- és középkategóriás autók 2000 óta átlagosan 19 centiméterrel lettek hosszabbak és 15 centiméterrel szélesebbek. Ez egyre nagyobb gondot okoz a közösségi parkolók és parkolóházak használatakor.

Tovább súlyosbítja a helyzetet a városi terepjárók (SUV) és minibuszok térnyerése a járműparkon belül. Németországban jelenleg 5,5 milliót tartanak számon belőlük - 1,3 millióval többet, mint 2006-ban. Egy-egy VW Touareg vagy Audi Q7 (szélességük 1,94, illetve 1,98 méter) gyakran két parkolóhelyet is elfoglal, ha vezetője nem pontosan az üres hely közepére tudja beparkolni az autót.

A helyek mérete ugyanis "őskori" reliktum, a vonatkozó német előírás az 1970-es évjáratú VW Bogár szélességéhez (1,58 méter) igazodva 220 és 230 centiméter között szabja meg egy-egy parkolóhely szélességét. A tartományi építésügyi miniszterek konferenciája mindeddig elzárkózik az ósdi előírás módosításától, holott a zwickaui intézet szakemberei legalább 250, de inkább 260 centi széles parkolóhelyeket tartanak ésszerűnek és kívánatosnak - írta a Der Spiegel.