San Diegóban nem unatkozik a turista-II

2012-07-10 16:19:00 j.protic

hírkép

Sea World- ismerkedés a tengeri világgal

 

San Diegóban bőven akad látnivaló, a turista egy pillanatig sem unatkozhat. Szállodánkhoz legközelebb az egyik legvonzóbb atrakció a Sea World (tengeri világ) nevű park esett, mely a nevéből is kitűnik, elsősorban az oceánnal, a vízivilággal kapcsolatos atrakciókat mutatja be.



Az egyik öbölben kialakított félszigeten hatalmas területet foglal el a park, mely a legnagyobbak közé tartozik nemcsak Kaliforniában, de az egész USA-ban. Az igazat megvallva a számunkra drága, 65 dolláros belépő miatt a kapunál egy pillanatig haboztunk, de aztán nem bántunk meg.Hatalmas élmény volt, igaz mint kiderült, egy nap alatt képtelenek voltuk végigjárni az összes atrakciót és előadást. Igen, előadásokat láttunk a hatalmas lelátokkal körülövezett szabadtéri óriásmedencéknél. Betanított óriáshalak, delfinek, fókák kápráztatták el a többezres közönséget.

Kísérőinktől megtudjuk, hogy a san diego-i vízi park az első ilyen létesítmény volt a világon, 1964 március 21-én nyitották meg. Jelenleg évente több min 4 millió látogatója van. Arről viszont nem sokat beszélnek, hogy az állatvédők nem nagyon lelkesednek az ilyen jellegű létesítmények iránt.Szerintük az állatok betanítása fájdalmat okoz nekik és emiatt szenvednek...Látogatóként nehéz megmondani kinek van igaza, tény, hogy a show-műsorok hatalamas közönségsikert aratnak, már évtizedek óta.

 

Természetesen különböző hatalmas akváriumokban meg lehet csodálni a víz alatt élővilágot, a félelmetes cápák egy külön részlegben láthatók. Engem leginkább az Északi sark állatvilágát szemléleltő pavilon ragadott magával.Hatalmas üvegfalak pingvinek tömege, körüllöttük a hófedte csúcsok, az ember úgy érezte magát minta valóban az Északi- sarkon lenne. Mint kísérőnk elmondta, a természetesen életfeltételekhez hasonlító körülményeket alakítottak ki az állatok számára, olyannyira, hogy minden reggel a hóágyukat is bekapcsolják, hogy a pingvinek úgy érezzék magukat mint a szabadban....

 

Repülőgéphordozó hajón a kikötőben

 

San Diegoban járva nem lehet kihagyni a kikötő megtekintését. Nem csupán azért, mert itt található a több hajóból álló Maritime Museum(Tengerészeti mózeum), de innek indulnak körutazásra az Amerikában népszerű hatalmas oceánjáró kirándulóhajók. A tengerészeti múzeum több atrakcióval szolgál, többek között itt látható az 1863-ban épített Star of India vitorláshajó, mely a világ legrégibb üzemképes vitorlása. Nyaranta még most is sétavitorlázásra használják, igaz csak a kikötői öblökben. A múzeumi hajók közül minket leginkább egy orosz tengeralattjáró lepett meg, melyen még rajta volt a régi szovjet csillag. Mint minden kiállított a hajót, a tengeralattjárót is be lehett járni. Ki gondolta volna még néhány évvel ezelőtt, hogy valamikor majd az USA nyugati partján szovjet tengeralattjáró szolgál turisztikai atrakcióként...

És ha már a hajóknál tartunk. Egyedülálló élményt jelent az amerikai haditengerészet egyik kiszuperált repülőgéphordozó hajójának az USS Midway megtekintése is. Az anyahajó a a san diegói kikötőben jelenleg múzeumként szolgál. Nem akármilyen hajórol van szó, hisz mint megtudtuk, fontos szerepet töltött be a vietnami háborúban és az öbölháborúban is. A turisták szabadon végigjárhatják a hatalmas hajó összes emeletét, képet kaphatnak arról, milyen körülmények között teljesítettek szolgálatot a katonák. Minden látogatónak egy audio-készüléket kölcsönöznek, onnan kapja meg az összes tudnivalót. Akinek ez sem elég, élőben is kérdezhet, minden emeleten önkéntes háborús veteránok teljesítenek szolgálatot, készséggel és szemmel láthatóan örömmel válaszolnak minden kérdésre.Többek között azt is megtudtuk tőlük, hogy a hordozóhajó nevét a II. világháború egyik híres, az amerikaiak számára döntő győzelemmel végződő tengeri csatájáról, a midwayi csatáról kapta. Az USS Midway a világ leghosszabb ideig szolgáló anyahajója volt, a II.világháború végétől egészen 2004-ig üzemelt. Mindkét óceánon, de a Földközi-tengeren is szolgált, szinte az egész világot bejárta.

Fontos szerepet töltött be a vietnami háború alatt 1965 és 1972 között, többek között az első légi csata vadászgépei is innen szálltak fel.

1991-ben a Sivatagi Vihar hadműveletben az első csapásmérő repülőgép-hordozók között volt, és a hadszíntéren is maradt az Öböl-háború befejezéséig.

2004-ben hajózott be végső kikötőjébe, ahol múzeummá alakították, és ahol naponta látogatható.

A múzeumként működő hordozón végijárhattuk a hangárszintet, a repülőfedélzetet és a torony tiszti eligazítóját, rádió- és radarszobát (ahol öbölháborús térképek, felvételek és hangüzenetek fogadnak) és a kapitányi lakrészt. Láttuk a legénység nagyon szűkkre méretezett lakrészét is. Szinte hihetetlenül hangzik, de a hajón több mint négyezer katona szolgált. A hangárfedélzeten a látogatók megnézhetnek számos II. világháborús vadászgépet, beülhetnek modern vadászgépek pilótafülkéibe, és repülőgép-szimulátorokat próbálhatnak ki. A repülőfedélzeten, mely több futball-pálya nagyságú, az USS Midwayen szolgálatot teljesítő vadászgépeket, AWACS-ot, bombázókat és helikoptereket csodálhattuk meg, többek között láttuk az F/A–18 Hornet, F–14 Tomcat, F–4 Phantom II, F–8 Crusader és A–7 Corsair II vadászgépeket.