Legyen egy csimpánz osztálytársunk

2024-02-29 00:00:00 KTGY

hírkép

Még 10-15 évvel ezelőtt is az Utazás kiállítás valóban nagy esemény volt, a szakma minden képviselője fontosnak tartotta a részvételt és rengeteg külföldi ország is külön standdal rendelkezett.



Látszik, hogy a szervezők tesznek lépéseket a vásár színvonalának emeléséért, de ez nem egyszerű. A kiállításon való részvétel egyre költségesebb, és sok esetben jobban megéri egy cégnek egy influenszert kiutaztatni, aki ráadásul klikkekkel még több embert is ér el, mint a stand látogatóinak a száma. Látszik az is, hogy a kiállítók egyre kevesebbet költenek reprezentációra, jóval kevesebb a kínálás is. A nagy kiállítások, mint a berlini vagy a londoni, persze virágzanak, de a relatíve kicsi magyar piacon a nagy cégeknek most, a digitális korban már nem éri meg a hatalmas költség, amivel a részvétel jár. Így idén sem találunk Wizzair, Ryanair vagy Turkish Airline standot, de nem képviseltetik magukat a nagy utazási irodák sem. Természetesen vannak azért bőven kiállítók, és szombaton, mikor kint jártunk, sorok álltak a pénztárnál a belépőkért. A magyarok nagyon szeretnek utazni, és bár kisebb a mostani Utazáskiállítás, mint a század elején, de sokan jönnek el szívesen megnézni a kínálatot.

Az idei kiállításon egy általában a top 10 legnépszerűbb város közt szereplő Gyula kapta meg a megtisztelő belföldi díszvendég címet, míg a külföldi díszvendég idén Bulgária volt.

Nikolay Kostov, a varsói bolgár turisztikai képviselet igazgatója, aki egyben az ország kelet-európai régióért felelős vezetője. Az ország pavilonjában beszélgettünk vele. Mint elmondta, örömmel fogadták el a szervezők felkérését, hogy ők legyenek az idei kiállítás külföldi díszvendégei. Bulgáriába évente körülbelül 50.000 magyar utazik ki, ami már közel annyi, mint a járvány előtt, de messze elmarad a 80-as évek közel 150.000-es számától. Aktívan vesznek részt az idei kiállításon, készültek kulturális programmal, előadtak a szakmai napon és a pavilonjuk is igyekszik bemutatni az országuk sokszínűségét. Mint a szakember elmondta, nagy lökést adott Plovdiv, de egész Bulgária ismertségének, hogy 2019-ben Plovdiv volt Európa egyik kulturális fővárosa. Bulgáriában a magyarok kedvence a tengerpart, de egyre többen mennek a hegyekbe síelni is. Bulgária nagyon magasan fekvő ország, területének körülbelül 60 százaléka van 1500 méternél magasabban. A síparadicsomok nagyon fontos szerep játszanak az ország turisztikai térképén. Beszélgetőpartnerem megemlítette, hogy a járvány kezdetekor Európában csak két országban, Svájcban és Bulgáriában maradtak látogathatóak a sípályák, természetesen nagyon szigorú járványügyi előírásokkal.

Az Afrika Expo évek óta biztos és az egyik legszínesebb pontja a kiállításoknak. Szilasi Ildikó főszervező elmondta, hogy missziójuknak tartják, hogy bemutassák a földrészt, amitől az emberek még mindig tartanak és nehezen vágnak bele egy kiutazásba. Sajnos a legtöbb hír negatív képet fest az egyik legszínesebb kontinensről, ahova bár egyénileg is ki lehet utazni, nagyon sokan a csoportos utazást választják. A legnépszerűbbek a szigetek és a tengerpartok, mint Mauritius, a Seychelles-szigetek, Zanzibár vagy a kenyai tengerpart. Ildikóék családi cége ennél kevésbé ismert területekre viszi el az utasait, így például Algériába, Beninbe, Ghánába, Togóba vagy éppen Ugandába és Ruandába.

Az Afrika Expón a Jane Goodall Intézet magyarországi standjánál csimpánzokat lehet virtuálisan örökbe fogadni. Kádár András, az intézet főtitkára elmondta, hogy a Kongói Köztársaságban, illetve Dél-Afrikában vannak menhelyeik, ahol élő árva csimpánzokat lehet támogatni. Kongóban a Tchimpouga Rehabilitációs Központjukban 150, míg a dél-afrikai Chimp Edenben 32 árva csimpánz él. A segítőknek negyedévente küldenek anyagot a támogatott állatról, amiben hírek, képek és videók vannak. Így "együtt élhetnek" egy családdal, iskolai osztállyal esetleg egy munkahelyi közösséggel. Egy osztálynak így lett csimpánz osztálytársa, ami egy nagyon kedves történet volt, mert a gyerekek dobták össze a csokipénzüket e célra. A támogatás évi 20-40 vagy 80 ezer forint. A tavalyi évben Magyarországon körülbelül 35 örökbefogadás történt.

Tóth Attilát, az ismert turisztikai szakértőt, az Aviareps Magyarország vezérigazgatóját is megkérdeztük az idei kiállításon.

A mai világban, mikor a legtöbben interneten foglalnak, mennyire van létjogosultsága az utazási kiállításoknak?

Az internet elterjedése óta egyre többen foglalnak online, mivel ez gyors, kényelmes és gyakran kedvező árakat kínál. Ez különösen igaz a mai világban, amikor az emberek egyre inkább digitalizáltak és megszokták az online vásárlás kényelmét. Ez leginkább az egyszerű utazásokra igaz: 2 nap Bécsben, 1 hét a Balatonon vagy Horvátországban, síelés a Tátrában stb. Körutazásokat már nagyon ritkán foglalunk interneten. A cégek szinte minden esetben utazási irodával utaznak. A nagy létszámú konferenciák, tanulmányutak sem foglalhatók le néhány kattintással, ezeket is szinte kivétel nélkül utazási irodák intézik. Továbbá azt is hozzá kell tennem, hogy az utazók nem minden esetben találják meg a számukra ideális terméket az interneten, sőt, gyakran kimondottan rossz megoldásokat is foglalnak, gondolok itt repülőjegyekre többszörös átszállással, ahol nagyon sok banánhéj lehet.

Ezek miatt is vannak rendezvények, események, ahol a szakma találkozik. Az utazás kiállítások, mint a budapesti, részben szakmai programot kínálnak, részben utazáshoz kapcsolódó, azokhoz jól passzoló eseményeket, pl. a Járatlan Utakon Fesztivál, az Afrika Expo, amik színesek és érdekesek. A berlini ITB például csak szakmai programot kínál, a nagyközönséget 2023óta nem kívánja megszólítani. Ennek ellenére ez a világ egyik legjelentősebb turisztikai vására, a szakma számára nem kérdés a jelentősége és a létjogosultsága. Ezek az események lehetőséget nyújtanak az utazási szektor szereplőinek, hogy személyes kapcsolatot építsenek az ügyfeleikkel, bemutassák a termékeiket vagy a szolgáltatásaikat, és új üzleti lehetőségeket teremtsenek. Az ilyen kiállításoknak jelentős szerepük van az üzleti kapcsolatok kialakításában, ami pl. termék- vagy technológiai fejlesztés szempontjából egy utazásokkal foglalkozó cégnek rendkívül fontos.

Általánosságban igaz a világ turisztikai vásáraira, hogy az online foglalások növekedése ellenére az emberek még mindig szívesen látogatnak el az ilyen kiállításokra, mivel ezek lehetőséget kínálnak számukra, hogy személyesen találkozzanak az utazási szolgáltatókkal és az országok, régiók turisztikai hivatalaival. A személyes kapcsolat pedig igen fontos ebben az iparágban (is).