Olcsóbb lehet a szállásfoglalás?

2023-10-21 00:00:00 Farmosi Nóra

hírkép

A GVH megengedné a szállásadóknak, hogy az online szállásközvetítő oldalakon megtalálható árnál olcsóbban kínálják szállásaikat. Javítanának a keresési sorrendek átláthatóságán és szélesítenék a lehetőségeket.



A hivatal augusztus végén indított gyorsított ágazati vizsgálatot az online szálláshelyfoglalás és a szálláshely-szolgáltatás hazai piacán, miután nagyszámú piaci panasz érkezett a legmeghatározóbb nemzetközi szálláshely-közvetítő - a Booking.com - hazai szállásadó partnereitől.

A GVH több jogalkotási javaslatot fogalmazott meg jelentéstervezetében. A hivatal nemzetközi példákat követve azt javasolja a jogalkotónak, hogy az online szálláshely-közvetítés szereplői számára tiltsa meg az úgynevezett árparitás-rendelkezések alkalmazását. Az árparitás-kikötések lényege, hogy a szállásadóknak - ha szeretnének megjelenni egy szállásközvetítő platformon - vállalniuk kell az oldal üzemeltetője felé, hogy az online felületen megadott áraiknál olcsóbban a saját honlapjukon vagy más szállásközvetítő felületeken sem értékesítik a szobáikat. Ez azonban a GVH elemzése alapján gátolja a különböző értékesítési csatornák hatékonysági versenyét, illetve a szállásközvetítők közötti jutalék-versenyt, vagyis végső soron magasabb szállásárakat eredményezhet a fogyasztók számára. A versenyhatóság ezért - hasonlóan több uniós országhoz, mint Franciaországhoz, Ausztriához, Olaszországhoz és Belgiumhoz - ezen megállapodások teljes jogszabályi tiltását javasolja - közölték.

Emellett azt javasolják a szállásközvetítőknek, hogy tegyék átláthatóvá a platformjaikon a keresési találatok rangsorolásának szempontjait. A rangsorolással kapcsolatos információk érthető, egyértelmű, átlátható megjelenítése tudatosabb fogyasztói döntéseket eredményezhet, amely serkenti a szálláshelyek közötti versenyt.

A turisztikai szakújságíró is úgy véli, hogy a keresési találatok sorrendjének átláthatóbbá tétele is jó hatással lehet a versenyre. Dr. Kiss Róbert Prima Primissima díjas turisztikai szakújságíró szerint a fogyasztóknak is sokat jelenthet a döntésben, hogy mi alapján rangsorolnak a versenyben.

Mondják meg, hogy mi alapján tették oda a sorrendet – ez egy fogyasztóbarát gondolat mindenképpen. Hogy véletlenszerűen jöttek fel a keresésben a szállodák, vagy fizettek érte, vagy bármi más oka volt – mondta a turisztikai szakújságíró az ATV Híradójában.